FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Motocykl CWS M 55 Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
ZEN
Administrator



Dołączył: 12 Gru 2009
Posty: 46
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Tomaszów Lubelski

PostWysłany: Wto 20:10, 27 Kwi 2010 Powrót do góry

Motocykl CWS M 55

Pierwszym motocyklem produkowanym seryjnie w naszym kraju był CWS M55, konstrukcji por. inż. Bolesława Fuksiewicza.
Prototypowe motocykle zbudowano w 1929 roku i rozpoczęto produkcję pierwszych 50 pojazdów, tzw. serii S-O. Tymczasem badania drogowe ujawniły cały szereg wad silnika i podwozia. Odbiorcy wojskowi (bowiem motocykle przeznaczone były głównie dla armii), zaczęli składać reklamacje, ujawniając nieufność co do dalszej ich produkcji. W związku z powyższym postanowiono usunąć najważniejsze błędy i kontynuować produkcję, aby uzyskać zwrot zainwestowanych sum. Wprowadzono do silnika istotne zmiany, min. w zespole rozrządu, co usprawniło pracę silnika i zapewniło minimum jego trwałości. Motocykle wykonywane były głównie z materiałów krajowych. z importu pochodziły tylko: instalacja elektryczna, ogumienie, gaźnik oraz łożyska i szybkościomierz. Większość elementów produkowano na miejscu w Centralnych Warsztatach Samochodowych, lecz korzystano także z usług kooperantów.
Motocykl CWS M 55 (seria S-0)

Motocykl CWS M 55 (seria S-0)

Motocykle CWS M55 serii III wyposażone w wózki boczne o specjalnej konstrukcji zakupiła na przełomie 1931/1932 roku warszawska poczta do obsługi skrzynek pocztowych. Pojazdy z Centralnych Warsztatów Samochodowych uczestniczyły także w licznych rajdach na terenie kraju. m.in. w rajdzie "Dookoła Polski" na trasie 1300 km oraz brały udział w wystawach.
Dane taktyczno-techniczne motocykla CWS M 55:

* silnik czterosuwowy, czterocylindrowy w układzie widlastym, dolnozaworowy: napędza koło tylne za pomocą łańcucha

* pojemność skokowa / 995 cm3

* stopień sprężania 4:1

* moc- 13,2 KM przy 2000 obr./min.

* sprzęgło mokre, wielotarczowe

* skrzynka biegów o trzech przełożeniach, sterowana ręcznie

* zapłon iskrownikowy

* rama rurowa, podwójna, zamknięta

* zawieszenie przednie: widelec trapezowy typu H- D

* zawieszenie tylne - sztywne

* ogumienie: 27" x 3,85" (fartuchowe)

* masa własna 200 kg (z wózkiem bocznym 260 kg)

* prędkość maksymalna 100 km/h (z wózkiem bocznym - 75 km/h)

* zużycie paliwa -ok. 10 l / 100 km

Literatura:

* Jan Taczyński, Krzysztof Barbarski, Adam Jońca Pojazdy w Wojsku Polskim 1919-1939, Oficyna Wydawnicza "Ajaks" Pruszków 1995

* i inne.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
 
 
Regulamin